EMERGING II 2000-2001

a series of 9

80cm x 120cm ea.

C-Prints on aluminium

''...Searching for images that would not limit and erase the intricacies of lived experience, Chen created numerous series of close-ups of body parts. They are fragmented self-portraits oscillating between narcissim and self-alienation. The stylized images of slick and oily hair, luscious red lips, and body parts almost impossible to identify in turquoise blue water fluctuate between sensuality and revulsion, attraction and aversion. The pictures are not just a mirror of our broken relationship with the body. Chen consciously plays with the myths surrounding the female Asian body in Western culture, the oppressive archetype of the loving, servile, and passive Geisha.
Against this backdrop, her self-portraits are attempts to find images of the female Asian body that resist the power of viewer by opening up a vertiginous multiplicty of possible readings. In between seduction and dismay, Chen outlines a body that is no longer just a mere shadow of an overpowering and unattainable ideal image.'
(Martin Jaeggi about the exhibition 'Suzie Wong Doesn't Live Here Anymore, Kunstraum Aarau, 2001)
''... Der Zwiespalt der Nähe zu unserem eigenen Körper zeichnet Chens Selbstbildnisse, stilisierte Körperfragmente zwischen Selbstverliebtheit und Selbstentfremdung. Die Nahaufnahmen von geschmeidig öligen Haare, grellroten Lippen, kaum auszumachenden Körperteilen in türkisfarbenem Wasser schwanken zwischen Sinnenrausch und Ekel, Anziehung und Widerwillen. Die Bilder erschöpfen sich jedoch nicht in blosser Bespiegelung unseres gebrochenen Körperbezugs. Chen arbeitet im Bewusstsein um die patriarchalen Mythen des asiatischen Frauenkörpers, des Zerrbilds der lieblichen, dienstfertigen, passiven Geisha.
Ihre Selbstbildnisse sind ein Versuch, Bilder des weiblichen Körpers zu finden, die sich der Vereinnahmung durch ungebrochen (macht-)lüsterne Blicke entziehen. Im Schwanken der Bilder zwischen Verführung und Schrecken zeichnet sich ein neuer, freier Eigensinn des Körpers ab, der nicht länger blosser Schatten eines Idealbilds zu sein gehalten ist.'
(Martin Jaeggi zur Ausstellung 'Suzie Wong Doesn't Live Here Anymore', Kunstraum Aarau, 2001)

back to overview

installation Kunstraum Aarau